tiistai 8. syyskuuta 2020

Eskarissa luettua

Hyvää kansainvälistä lukutaitopäivää! Muistathan, että Read Hour -kampanja haastaa lukemaan tänään tunnin ajan klo 14-15.


 
Sain viime viikolla hyviä uutisia tyttäreni eskarista. Kirjojen tutkimisesta on kuulemma tullut lasten keskuudessa todella suosittu harrastus. Opettaja iloitsi, että yhtäkkiä saattaa löytyä 5-6 lasta istumassa vierekkäin kirja kädessä. Lapset rakentelevat majoja, joihin vetäytyvät tutkimaan innokkaasti kirjoja.

"Yleensä me luetaan sohvilla", kuusivuotiaani kertoo. "Meillä on siellä paljon sohvia ja patjasohvia."

"Mitä kirjoja sinä olet eskarissa tutkinut?" kysyin.

"Ainakin Mintun esikoulukirjaa. Mä osasin lukea siitä kaikkien Mintun eskarin lasten nimet", tytär iloitsi.

"Muistatko muita kirjoja?" kyselin.

"Frozen, Miljan kesä, Typy-kirjoja, Barbie-kirjoja", tytär muisteli. "Kyllähän mä nyt muitakin oon siellä tutkinut".

"Mitä kirjoja te olette lukeneet lepohetkillä?" utelin.

"Yleensä me luetaan lepohetkellä jotain pitkää kirjaa", tytär kertoi. "Silloin heti kun mä vasta menin eskariin, me luettiin Iso kiltti jätti ja sen jälkeen Ilmarin ihmelääke. Viime viikolla me luettiin Hetki lyö, Risto Räppääjä."

"Voi ei", harmittelin. "Mehän luettiin se juuri kotonakin."

"Ei haittaa. Se oli eka kirja, jonka mä lainasin mun omalla kirjastokortilla", tytär muisti. "Tällä viikolla me aloitettiin Risto Räppääjä saa isän."

"Lukevatko aikuiset teille muulloin kuin lepohetkillä?" halusin tietää.

"Joskus me luetaan pädiltä. Me ollaan etsitty pädiltä tietoa metsän eläimistä, niin kuin jäniksestä."

"Lehtiä te ette varmaan lue?" arvelin.

"Ei, mutta arvaa mitä. L:llekin tulee Lasten uutiset, sama lehti kun mulle! Hänen pikkusiskonsakin oli tutkinut sitä."

"Tosi hienoa!"


Kuva: Pixabay


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti