maanantai 7. syyskuuta 2020

Kuusivuotiaan 10 lukusuositusta tarhaikäisille

Huomenna vietetään kansainvälistä lukutaitopäivää. Sen kunniaksi Lasten ja nuorten säätiön Read Hour -kampanja haastaa suomalaiset lukemaan huomenna tunnin ajan klo 14-15.

Kysyin kuusivuotiaaltani, mitä kirjoja hän suosittelee luettavaksi tarhaikäisille lapsille. Tässä hänen kymmenen suositustaan.

1. Onni-poika


Onni-poika-kirjat ovat tosi kivoja. Tykkään eniten siitä paksusta liilasta Onni-poika-kirjasta, josta Onni-poika saa pikkuveljen. Siinä on näytetään yksi äiti, jolla on hirveän iso maha. Onni-pojat on kirjoitettu tikkukirjaimilla, joten osaan lukea niitä vähän itse.

2. Typy


Typy-kirjat ovat kivoja. Paras on Typy ja kelju keiju. Mä tykkään keijuista.

3. Mimmit


Mimmit asuu Vaskimetsässä. On hassua, kun molempien tyttöjen nimi on Mimmi. Mimmit näkyy Musapatti-ohjelmassa.

4. Risto Räppääjä


Risto Räppääjät ovat parhaita kirjoja. Haluan aina lainata niitä kirjastosta. Meillä on monta Risto Räppääjää kotonakin.

5. Aino


Meillä on monta Aino-kirjaa. Äiti on lukenut niitä jo lapsena. Mä haluaisin, että mun nimi olisi Aino.

6. Kaarle


Tykkään Kaarlesta, koska sillä on hieno punainen asu. Punainen on hyvä väri.

7. Onneli ja Anneli


Mä leikin usein Onnelia ja Annelia. Mun tarhanopekin on leikkinyt lapsena Onnelia ja Annelia. Mä tykkään kaikista Onneli ja Anneli -kirjoista. Onneli, Anneli ja nukutuskello -kirjan takana on tätini lapsena kirjoittama suositus. Siinä sanotaan: tosi tosi kiva.


8. Claris



Claris
-kirjat on tosi ihania. Niissä on hiiri, joka asuu Pariisissa. Tykkään kirjoista, koska niissä on hienoja pukuja ja laukkuja. Lokakuussa tulee uusi Claris-kirja [Claris — Holiday Heist]. Odotan sitä tosi paljon. Mulla on jo pinkki, keltainen ja sininen Claris-kirja. Uusi kirja on punainen. Siinä on ehkä joulu.

9. Astrid Lindgren


Tykkään Astrid Lindgrenistä. Se on keksinyt Pepin, Eemelin, Marikin ja Katto-Kassisen. Tukholmassa on ihana Astrid Lindgren -paikka Junibacken. Haluaisin mennä sinne, mutta Ruotsiin ei voi nyt mennä.

10. HS Lasten uutiset


Tykkään lukea omaa sanomalehteäni Lasten uutisia. Viimeksi siinä kerrottiin kivoista kirjoista. Joskus aion lukea Harry Potteria. Mulla on Harry Potter -pyyhe.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti