sunnuntai 19. toukokuuta 2019

Tekoäly ryhtyy ohjaamaan Helsingin kaupunginkirjaston aineistoa


Helsingin kaupunginkirjasto on siirtynyt tällä viikolla uuteen aikakauteen. Käyttöön on otettu tekoälypohjainen kirjaston aineiston kellutus- ja logistiikkajärjestelmä. 

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että eri kirjastoilla ei enää ole omia kokoelmia, vaan koko kaupungin aineisto muodostaa yhden kokoelman, joka liikkuu kirjastosta toiseen sen mukaan, mihin ihmiset kirjoja palauttavat. Jos kirja palautetaan eri kirjastoon kuin mistä se lainattiin, sitä ei enää siis rahdata takaisin kotikirjastoon (kotikirjastoa ei enää ole), vaan kirja saattaa jäädä palautuskirjaston hyllyyn.

Olen odottanut uudistusta jännityksellä. Aika näyttää, mitä se todella merkitsee. Jo pitkään minusta on tuntunut lähikirjastoon mennessäni, että hyllyssä on aina samat teokset. Siksi varaan usein kirjoja saadaksemme vaihtelevampaa luettavaa. Kaiken järjen mukaan uuden järjestelmän pitäisi sekoittaa kokoelmaa entistä paremmin, ja hyllystä voisi olla helpompi tehdä löytöjä. 

Mutta entä jos muilla kirjastomme käyttäjillä onkin huono maku? Tai erilainen kuin meillä? Jos kirjastomme hyllyyn kasautuukin entistä huonompi valikoima kirjoja? Onko mahdollista, että jonkin tietyn kirjaston hyllyssä oleva valikoima yksipuolistuu?

Tekoälypohjaisen järjestelmän tarkoituksena on nimenomaan parantaa kirjojen saatavuutta ja tarjota aineistoa asiakkaille tasaisemmin. Pikkuhiljaa järjestelmä oppii kunkin kirjaston lainaajien käyttäytymistä ja ohjaa palautuvan kirjan siihen kirjastoon, jonka profiiliin se parhaiten sopii.

Tekoäly tarjoaa valtavia mahdollisuuksia melkein alalla kuin alalla. Olen innoissani sen hyödyntämisessä kirjastomaailmassa. Uudistus tekee Helsingin kaupunginkirjastosta modernin kirjaston, joka kestää erinomaisesti kansainvälistä vertailua. Investointi on ilman muuta ollut hintava, mutta maksanee itsensä takaisin. Jos halutaan pitää yllä suomalaista hyvää lukutaitoa, tarvitaan investointejakin.

Asiasta voi lukea lisää Helsingin kaupunginkirjaston omasta uutisesta:
Helsingin kaupunginkirjasto ottaa käyttöön tekoälypohjaisen kellutus- ja logistiikkajärjestelmän


2 kommenttia:

  1. En oo ollut oikeen tyytyväinen uudistukseen. Tein 23.5. varauksen kuudesta kirjasta, eikä pari niistä oo vieläkään tullu, vaikka kaikki oli hyllyssä varatessa. Ennen varaukset tuli paljon nopeemmin. Kävin tänään noutamassa neljä varausta. Oli muuten hankalaa. Varauksia ei enää aakkosteta hyllyyn, vaan ne on siellä hyllynumerolla. Numerot oli ihan randomeja, ei missään järkässä. Kesti älyttömän kauan löytää kirjat, kun joka kirja oli eri hyllynumerolla ja kaikissa hyllyissä paljon kirjoja. En edes heti huomannut, että samalla hyllynumerolla saattoi tosiasiassa olla monta hyllyä. Piti pyytää kirjastonhoitaja apuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävä kuulla. Itselläni on aivan vastaavia kokemuksia. Menisikö alkukangertelun piikkiin vai onko systeemi oikeasti hidastunut?

      Poista