torstai 24. lokakuuta 2019

Lähde tutustumaan YK:n periaatteisiin pikku hiirten johdolla

Kuva: Pixabay


On olemassa järjestö, johon suurin osa maailman maista kuuluu, ja jonka tavoitteena on edistää rauhaa, hyvinvointia ja tasavertaisuutta maailmassa. Kyseessä on tietysti YK eli Yhdistyneet Kansakunnat, ja tänään on kansainvälinen YK:n päivä.

Päivän kunniaksi olen lueskellut julkaisua nimeltään Pieni YK-kirja. Suomen YK-liiton julkaiseman kirjan ovat koonneet Tuija Sarvi, Anne Korppunen, Maija Liski ja Tuovi Wallén. Kuvitus on Aapo Raudaskosken käsialaa.

Kirja on suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen käyttöön. Osa tekijöistä onkin lastentarhanopettajia. Kirjan kohderyhmäksi on määritelty 5-8-vuotiaat.


Kirjassa käsitellään lapsentasoisesti sellaisia teemoja kuin yhteistyö, rauha, koulutus, ihmisoikeudet, apu hädässä oleville ja yhteiset säännöt. Jokaiselle teemalle on omistettu aukeama. Ensin on lyhyt lukuosuus, jonka jälkeen annetaan aiheeseen sopiva leikkivinkki. Leikkeihin tarvitaan lapsiryhmä, sillä kovin vähäisellä lapsimäärällä ne eivät onnistu. Aukeaman toisella sivulla on puuhatehtäviä. Mustavalkoisina ne sopivat myös väritettäviksi. Kirjan loppuun on koottu kysymyksiä keskustelun pohjaksi.

Sivuilla seikkailee pieniä hiiriä, joista osalla näyttää menevän paremmin kuin toisilla. Kuitenkin kaikkien hiirien elämästä tuntuu löytyvän jotain hyvääkin:

"Minä voin hyvin, koska saan joka päivä kolme mau-kas-ta ateriaa ja vähän vä-li-pa-laa-kin."

"Minä voin hyvin, koska sain lää-kä-ril-tä apua ol-les-sa-ni kipeä." 

"Minä voin hyvin, koska ky-läm-me kai-vos-ta saa nyt puhdasta vettä."

"Minä voin hyvin, koska minulla on koulussa kivoja kavereita."

"Minä voin hyvin, koska ko-ti-maas-sa-ni ei enää sodita." 

Parasta on, että Pieni YK-kirja on luettavissa YK-liiton sivuilla. Kirjaa saa vapaasti kopioida yleishyödylliseen käyttöön.


Pieni YK-kirja
Koonneet: Tuija Sarvi, Anne Korppunen, Maija Liski, Tuovi Wallén
Kuvitus: Aapo Raudaskoski
Julkaisija: Suomen YK-liitto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti